søndag 10. oktober 2010

Erfaringer med Facebook

Som bundet til sofaen gikk jeg til det skritt å melde meg på Facebook. Mange venner lo hånelig og kommenterte at da kjedet jeg meg seriøst mye. Jeg strekker meg til at det kanskje er litt sant. Jeg har vært på Facebook i 5 dager, og i morgen mandag skal jeg prøve meg på jobben etter 5 lange uker på sofaen. Så hva har jeg erfart?

Hva gjør jeg på Facebook?

Ganske tidlig ble jeg usikker på hva jeg drev med. Tidsfordriv. Når jeg søker etter noe ”Googler” jeg. Med tanke på at mange bruker mye tid på dette burde det finnes et verb. ”Fjeser” jeg? Svaret fikk jeg raskt som en kommentar på veggen: Selvfølgelig ”tryner jeg”!

På Facebook skrives det om mange treningsturer (vi er spreke og attraktive på nettet), fritidsaktiviteter, været, ferie, barn og husdyr, skuffelse over elg som lurte jegeren og alle viktige ting vi er utrolig opptatt av. Vi klager over vår travelhet, men i virkeligheten elsker man sin travelhet og sitt hektiske liv – det gir oss en innbilt status. Det er lite sutring på Facebook. Lite kontroversielt. Tilsynelatende glatt og lite heftige meninger. ”Kakao med krem”, og ”Fredag er digg”. Jeg har ikke sett at noen engang strekker seg til ”Mandag suger”.

Facebook hjelper deg med å holde kontakten og dele med menneskene i livet ditt, står det på Facebooks egne sider. Jeg reagerer på bruken av ordet ”venn”. For meg blir det overfladisk når jeg ser at folk har opp i mot tusen ”venner”. Jeg synes heller Facebook kunne ha brukt ”bekjentskap”.

Men Facebookere hygger seg med hva de gjør, hvor de er, avstemninger, videoer, bilder, og å vise tilhørighet ved hvilke grupper du deltar i. Kommentere, og å bli kommentert, det handler om tilbakemeldinger som alle liker å få. Jeg ser at vennskap på nett, det er hyggelig. Men hva er nytten av Facebook?

Fortsetter jeg?

Må innrømmer at jeg liker det. Men er det godt for meg? Vil jeg prioritere det?

Jeg håper at når beinet er friskt, vil jeg prioritere å komme meg en tur ut å nyte at sola skinner. Kjøre unger på trening, ritt, kamper, løp og renn. Smøre ski, klippe plen, betale regninger. Svette på dugnader. Rydde. Hjelpe til med lekser. Trene. Se på TV, leser avis, løser sudoku. Og – er det mer krefter igjen – kanskje ”tryne” litt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar