tirsdag 1. januar 2013

Reklame i kart


Flere og flere er tilkoblet internett, det påstås at 1/3 av jordas befolkning nå er på internett. I fjor stagnerte PC-markedet, og smarttelefonmarkedet eksploderte. Og når vi stadig bruker mer tid digitalt, følger naturlig nok reklame i denne type kanaler. At digital annonsering  stadig øker, er egentlig ikke noe nytt. Digital annonsering har allerede ødelagt et media - avisene. Annonseinntektene på avis er tilbake til nivået som var i 1950. Det meldes også at Googles reklameinntekter er like store som aviser og magasiner.
Det er naturlig å spørre seg om TV vil bli det neste mediet som vil oppleve nettets desruptive kraft. Annonseinntekter i TV minker ikke, men bruken endres: Live-TV reduseres kraftig til fordel for streaming og opptak. I USA er nå klassisk TV mindre enn streaming og opptak.

Selv ser jeg aldri på TV3. Det er så mye reklame at en film blir 4 timer lang. Da ser jeg heller på NRK. Og derfor betaler jeg tv-lisensen uten skrupler. Og så lenge jeg betaler lisensen, håper jeg at NRK holder seg rene, og forblir en reklamefri kanal.
Dette valget mangler jeg på kinoer. Etter å ha betalt en kinobillett på kr 120,-, opplever man at man må sitte 20 minutter å se på reklame før filmen starter. Jeg skulle gjerne betalt litt ekstra for at filmen skulle starte presis.

Og i denne konteksten blir det for en kartinteressert sjel naturlig å spørre seg
 - hva med reklame og kart?

Det som er spennende er jo at det selskapet som har hatt størst suksess med digital annonsering – altså Google, også leverer en av verdens mest brukte digitale karttjeneste. Som et eksempel fant jeg frem et kartutsnitt over Drammen. Googles kart til venstre og WEBATLAS til høyre. Her ser man at det er noen reklameoppføringer i kartet. Et sentralt sted som "Bragernes torg" er blitt borte i Googles alternativ. Men derimot "Jonas B. Gundersens Jazzkjøkken" er godt synlig. I stedet for "Honnørbrygga" ser man "Skutebrygga restaurant". Strømsø torg er fjernet til fordel for "First Hotel Ambassadeur". Generelt er det mindre detaljer og mer reklame i Google Maps.


Vi spør oss videre om det på samme måte som andre medier vil være naturlig å
 - kjøpe seg fri for reklame i kart?

Jeg synes ikke det er forstyrrende mye reklame i Googles kart. Og jeg vil tro at Google vil gjøre på samme måte i kart, som de gjør i sin søketjeneste. Dem som til en hver tid vinner auksjonen på ulike søkeord, altså betaler mest, vil bli belønnet med synlighet i resultatet etter et søk. Dette tror jeg Google vil gjøre med kartene også. Altså blir ikke alle som betaler synlige, men dem som betaler mest. Derfor tror jeg Google vil vokte seg vel for å besudle kartene sine med sjenerende mye reklame. Jeg tror heller at det vil være betalingsvilje for fullstendighet, detaljer, og ikke minst at kartet er oppdatert.

Vil allikevel tro at Drammensere ikke vil kalle bybroen for en detalj. Dette er nok en mangel som vil bli rettet med "map maker", av noen som jobber gratis for Google.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar