fredag 22. oktober 2010

Norske data for nordmenn!

Jeg leser i TU at ”En ny norsk lovendring kan sende samfunnskritiske data til datasentre i utlandet”. Jeg skjønner ikke at det skal være mulig at Norge legger til rette for å gi sine dyrbare egg til andre nasjoners rede. Bare fordi de utenlandske redene er billigere. Ikke det at jeg mistror utlendinger smugkikker i data, men vi vet at nasjoner endrer politisk retning, og da kan det være for sent.

Vi kan da ikke legge statens regnskapssystemer, kommuners arkiver, NAVs saksystem, helsevesenets pasientjournal, PST sine arkiver, og ikke minst kartdata inn i den billigste sky-tjenesten? La oss betale litt mer, og ha kontroll på sikkerheten. Litt risikobevist må man være.

Men her innser jeg at jeg kanskje ikke har bidratt mye til å gi et image som sikkerhets- og risikobevisst. Men jeg lover at jeg aldri skal tro jeg er Tarzan som svinger seg i lianene. Som passert førtiåring innser jeg at det er bedre å ta en liten omvei, dvs tenke seg om, enn å ta en stor risiko. Det bør Norge også gjøre.

Kilde: http://www.tu.no/it/article262862.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar